Langedijk leeft met Corona

Langedijk leeft met Corona

Hoe is het voor de basisschoolleerkracht?
Laura van Breugel, leerkracht groep 7/8 gaat creatief om met alle veranderingen.

Het coronavirus legt het openbare leven lam en heeft steeds meer invloed op het alledaagse leven. Ook in Langedijk. Niet in de laatst plaats zijn dat kinderen, voor wie opeens alles anders is. Je mag niet meer met je vriendjes spelen, je kunt niet naar voetbaltrainen of balletles en belangrijkste: je mag voorlopig niet naar school! Hoe zorgt de leerkracht ervoor dat het werk gedaan wordt en hoe blijft hij/zij meester of juf? Laura van Breugel is de juf van groep 7/8 van obs De Barnewiel/ IKC Oudkarspel vertelt hoe zij het ervaart.

"Donderdag 12 maart was er een eerste persconferentie over het wel of niet sluiten van de scholen. Met het hele IKC team hebben wij dat live gevolgd. We zouden open blijven, maar ons gevoel zei eigenlijk al wat anders. Ariane en Eef (onze directie) lieten ons alvast nadenken over de mogelijkheden rondom het thuisonderwijs. Tijdens de persconferentie op zondag was het duidelijk: De scholen zouden sluiten. Ik schrok wel een beetje. Ik ben nogal nuchter en zo dacht ik ook over het coronavirus. Maar dit was wel een heftig besluit. Dit betekende toch echt wel dat er iets aan de hand was. De knop ging om. Maandag 16 maart stond er bij ons op de Barnewiel al een studiedag gepland. We zijn met z'n allen bij elkaar gekomen en kregen de laatste informatie vanuit het crisisteam. De omgeving waarin wij online op school werken was bezig met het uitbreiden van het materiaal. Maar omdat heel Nederland hetzelfde idee had, was de site overbelast en lag eruit. Naast deze omgeving werken wij ook vaak met Gynzy. Ik vond daar tussen alle methodes ook de onze. Ik ben meteen begonnen met thuisaccounts aanmaken voor de kinderen. Mijn stagiaire was er ook en samen hebben wij pakketjes gemaakt met boeken en schriften voor thuis. Dinsdag konden de meeste kinderen al online beginnen en werden ook de tassen opgehaald met daarin de spullen voor thuis. Die hadden we buiten op het schoolplein neergelegd, zodat er geen contact nodig was. Woensdag was de eerste echte schooldag thuis."

Appen
Wat betekent het voor een oerjuf als jij om geen live contact te hebben met je leerlingen? "Het is wel even schakelen! Ik ben een juf die graag een high five, een bemoedigend schouderklopje of een vette knipoog geeft. Nu moet dat allemaal op afstand. Ik heb meteen een whats app groep aangemaakt met de klas. De eerste dag heb ik samen met mijn zoon Fimme een vlog gemaakt om de kinderen wegwijs te maken in de nieuwe online omgeving. Zo heb ik toch een beetje contact met ze."

Wat doe je allemaal met je leerlingen, hoe hou je ze aan het werk? Nou, de appgroep begon zeer levendig kan ik je vertellen! Op elke vraag waren er 23 antwoorden van de kids die graag op elkaar reageren. Haha. Samen met mijn duo hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Elke ochtend sturen wij het dagprogramma met richttijden waaraan ze zich kunnen houden. We zijn tot 14.15 uur beschikbaar voor de leerlingen via de app. Ik maak instructiefilmpjes, of spreek een bericht in. Soms is een foto van een uitleg al voldoende. Ook bedenken we elke dag een challenge. Dat varieert van een sportieve activiteit tot: 'lees een boek op een bijzonder plekje in de tuin'. De kinderen sturen een foto als bewijsmateriaal. We houden alles bij wat ze maken en sturen een berichtje als we zien dat het nog niet af is. Even checken of het wel duidelijk was of dat het om een andere reden niet gelukt is. De kinderen sturen een foto van het gemaakte werk in een schrift. Wij sturen vervolgens de antwoorden. Natuurlijk is er af en toe ook tijd voor een grapje tussendoor. Zo heb ik ze afgelopen vrijdag 'wakker gemaakt' met pannendeksels."

Juf en moeder
Naast juf ben je ook/ vooral moeder van drie kinderen. Is dat een voordeel of een nadeel? "Onze oudste zoon al bij mij in de klas dus hem aan het werk houden is niet nieuw. ?? De middelste zit in groep 6 en is heel zelfstandig. Ze heeft af en toe een vraag en dat is te doen. De jongste heeft wel hulp nodig bij de instructie. Ik denk wel dat het een voordeel is dat ik juf ben. Ik weet hoe ik de instructie kan geven. We houden ons eigenlijk aan het ritme van een gewone schooldag. We beginnen om 8.30 uur en stoppen om 14.15 uur. Tussendoor houden we pauze, spelen we buiten in de tuin en doen we samen de challenge. De combi is te doen. Maar in plaats van drie dagen werk ik er nu vijf. Niet vanwege het schoolwerk van de kids, maar omdat ik ook merk dat ik graag de kinderen en mijn duo wil helpen. Maar het is niet anders. Zonde van je tijd om erover te klagen. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. We maken er het beste van."

Ouderapp
Wat merk je aan de leerlingen, doen ze allemaal actief mee of zijn er kinderen bij die meer aandacht nodig hebben? "Ze zijn allemaal actief begonnen en doen ontzettend hun best. Natuurlijk verschilt de werkhouding per kind, maar dat is in een klas niet anders. Het ligt er ook aan of ze hulp/ toezicht van thuis hebben of niet. Als de kinderen een vraag hebben die voor iedereen relevant is, geef ik antwoord in de groepsapp. Zo niet, benader ik de kinderen privé. Ook is er een ouderapp waar ik elke dag hetzelfde programma stuur zodat ze weten wat de kinderen moeten doen en ben ik ook beschikbaar voor de ouders. Het is soms frustrerend dat ik op afstand moet helpen en er niet fysiek voor ze kan zijn. Dus hebben ze nog vragen in de avond, pak ik toch nog mijn telefoon om te helpen of om trotse GIFjes te sturen als ze een foto sturen van bijvoorbeeld mooie tekeningen of gemaakte tijdbalken. Niet alle ouders hebben het in zich om juf mama of meester papa te zijn, het is ook nogal wat!

Wat doe je met alle vragen van ouders? Hoe houd je hen gemotiveerd? "Ik houd ze op de hoogte via de app. Ik hoop dat ik veel vragen bij ze weg heb kunnen nemen door een appgroep te starten met de leerlingen. Zo vinden de leerlingen mij rechtstreeks. Natuurlijk hoop ik wel dat de wil om te helpen, er wel is. En ze mogen mij ook alles vragen via de whatsappgroep of de mail. En ik begrijp heel goed dat het een behoorlijke impact heeft op de ouders. We moeten het samen doen. Iedereen doet zijn best. Daar ben ik van overtuigd."

Achterstand
Wat zijn volgens jou de gevolgen op langere termijn? "Nu zijn de kinderen nog wel gemotiveerd, maar ik weet niet hoe het over twee weken is. Het is aan mij als leerkracht om ze gemotiveerd te houden. Dus dat we wat achterstand oplopen, is dan maar zo. Dat geldt voor heel Nederland denk ik. Het is een bijzondere tijd en ook spannend voor de kinderen. Er gebeurt wel wat in de wereld! Ik denk dat die achterstand wel te overzien is en dat we ons daar echt niet druk om moeten maken. De eindtoets van groep 8 gaat niet door. Dit geeft de meeste kinderen wel wat verlichting. We zorgen er samen voor dat we het maximale uit de situatie halen. En is dat met een beetje achterstand? Dan is dat maar zo. Ik ben hartstikke trots op mijn toppers in de groep.

Feestjes, kamp en musical
Je hebt ook een groep 8 onder je hoede. Dit is juist een klas waarin sociale contacten erg belangrijk zijn, zoals samen oefenen voor de musical, kamp en de klassenfeestjes. "We hopen dat de feestjes gewoon door kunnen gaan. Gelukkig hebben we de rollen van de musical al verdeeld en kunnen ze thuis oefenen. Kamp staat ook voor de deur. Het is allemaal afwachten. We maken er maar wat van. We doen mee met de RABO AZ Foodtour en waren juist druk bezig met vloggen. Dat redden ze ook thuis, kinderen zijn heel handig met de telefoons. Videobellen gaat heel makkelijk. Mijn zoon houdt via deze weg contact met zijn vriendjes en dat vind ik prima. Soms klets ik gezellig even mee!

Angst
Corona brengt ook angstgevoelens met zich mee, zeker bij kinderen. Kun jij daar als leerkracht een rol in spelen? "Ik ben nuchter en heel eerlijk. Op school waren er natuurlijk ook al strengere hygiëneregels. Ze wisten heel goed waarom. Er was ruimte voor vragen. Nu nog steeds. Ik merk op afstand weinig van angst. We kijken vooral vooruit naar de leuke dingen die nog komen. En ze weten me te vinden als het nodig is.

Trots
Welke tips heb je nog aan ouders die thuis zijn met hun kids? En wat is je boodschap aan kinderen?
"Petje af voor alle ouders! Probeer je zoveel mogelijk aan het gewone dagritme te houden. Als de kinderen 's avonds nog aan het werk moeten, is juf niet meer bereikbaar en komt alles op jouw schouders terecht. Help waar het lukt en vraag hulp als je er niet uitkomt. Blijf leuke dingen doen met je kind. Doe mee met de challenge of doe samen een spelletje. We zijn nu op elkaar aangewezen, maar dat brengt ook wat moois. We hebben weer tijd voor elkaar. Pak deze kans! En ik ben ontzettend trots op alle kinderen die het opeens zonder de juf of meester thuis moeten doen. En in het bijzonder op mijn eigen klasje. Ik mis ze enorm! Dit is echt wel anders als een vakantie. Ze laten mij niet in de steek en helpen elkaar waar nodig is. Dat is iets wat ik ze altijd al heb willen meegeven: We doen het samen.

Artikel Langedijk in het Nieuws